√ Doa Nabi Yunus Jawi, Rumi & Keistimewaan

Doa Nabi Yunus – Setiap nabi dalam Islam mempunyai kisah menariknya sendiri. Salah satu kisah nabi yang dibincangkan secara meluas ialah kisah nabi yunus yang

Admin Islamqu

Doa Nabi Yunus – Setiap nabi dalam Islam mempunyai kisah menariknya sendiri. Salah satu kisah nabi yang dibincangkan secara meluas ialah kisah nabi yunus yang memerangkap di perut ikan paus.

Kisah nabi yunus mengingatkan kita tentang penyesalan, ketaatan, dan menyerah kepada Allah Yang Maha Kuasa.

Dan doa Nabi Yunus merupakan salah satu doa yang terkenal dalam al-Quran. Nabi Yunus merupakan salah seorang nabi yang diutuskan oleh Allah SWT untuk menyampaikan pesan-Nya kepada umat-Nya.

Walau bagaimanapun, apabila doa dan nasihatnya tidak dialu-alukan, nabi Yunus memilih untuk meninggalkan mereka tanpa izin Tuhan. Akibat tindakannya, nabi Yunus terperangkap di dalam perut ikan besar untuk beberapa waktu.

Kisah Yunus dalam Perut Ikan

Pada masa itu, Nabi Yunus menerima perintah daripada Allah SWT untuk menyampaikan mesej taubat kepada rakyat di Ninawa, Iraq. Orang-orang di kawasan itu terkenal dengan perbuatan tidak bermoral dan dosa yang menyakiti hati Tuhan.

Walau bagaimanapun, kerana Yunus tidak mahu melaksanakan perintah yang diberikan kepadanya, dia memutuskan untuk melarikan diri dan belayar ke kawasan lain dengan kapal.

Selepas belayar sebentar, tiba-tiba ada ribut yang melonjak dengan sangat ganas. Krew memutuskan untuk membuang Yunus ke atas kapal selepas membaling banyak tiga kali dan sentiasa menemui nama nabi.

Apabila dia melompat ke laut, Tuhan tidak membiarkan nabi-Nya lemas. Dia menyelamatkan Yunus dengan menelannya dengan ikan paus. Di dalam perut ikan gergasi, nabi Yunus menawarkan doa taubat.

Allah Maha Kuasa mendengar doa-Nya dan mengampuni segala kesilapan-Nya. Dia membenarkan Yunus keluar dari perut ikan dan meletakkannya di pulau terbiar untuk pulih dengan menanam pokok labu.

Akhirnya, ketika dia kembali ke Ninawa, Yunus terkejut apabila mendapati bahawa orang-orang di sana telah berpaling dan bertaubat. Rupa-rupanya, mereka melihat tanda azab daripada Allah Yang Maha Kuasa dan memutuskan untuk berhenti hidup dalam dosa.

Doa Nabi Yunus

Berikut adalah bacaan doa Nabi Yunus yang boleh kamu katakan untuk menyampaikan niat bertaubat, memohon ampun, meminta rezeki, dan meminta jalan keluar daripada masalah yang anda alami.

Lafaz Doa Nabi Yunus Jawi

لَّآ اِلٰهَ اِلَّآ اَنْتَ سُبْحٰنَكَ اِنِّيْ كُنْتُ مِنَ الظّٰلِمِيْنَ

Lafaz Doa Nabi Yunus Rumi

La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minaz-zaalimin

Maksud Doa Nabi Yunus

Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau! Sesungguhnya aku adalah daripada orang-orang yang menganiaya diri sendiri”. [al-Anbiya’:87]

Baca : √ 3 Doa Selamat Dunia & Akhirat Jawi & Rumi + Imej

Kebaikan Doa Yunus

Memetik daripada buku Zikir-zikir Pembersih dan Penentram Hati oleh M. Rojaya, kebaikan doa Nabi Yunus ialah ia dapat memudahkan permintaan hamba-hamba-Nya, terutama bagi seseorang yang mempunyai ajat mendesak.

Dalam sebuah hadis dikatakan bahawa, “Doa Dzun Nun (Nabi Yunus AS) sambil berdoa di dalam perut ikan, laa ilaaha illa anta subhanaka inni kuntu minal zalimin. Tiada umat Islam berdoa dalam apa jua keadaan, tetapi Allah akan memberikannya.” (HR Al Hakim)

Satu lagi kebaikan doa nabi yunus ialah ia boleh dipermudahkan apabila menghadapi masalah atau kesukaran.

Oleh itu, jika kita berhadapan dengan masalah, kita perlu melipatgandakan membaca doa Nabi yunus dengan harapan Allah SWT akan memberikan jalan keluar.

Akhir

Doa Yunus mempunyai kebijaksanaan yang sangat penting dan relevan dalam kehidupan seorang Muslim.

Melalui doa ini, umat Islam dapat mempelajari tentang kepentingan kesabaran, mengakui kesilapan, meminta ampun kepada Allah, dan mengamalkan ketaatan kepada-Nya. Mudah-mudahan anda dapat mengambil kebijaksanaan dari kisah Yunus dan menerapkannya dalam kehidupan seharian anda.

Tag

Jawatan Berkaitan

Leave a Comment