√ Doa Tidur & Bangun Tidur (Jawi & Rumi)

Doa Tidur & Bangun Tidur – Nabi saw menggalakkan umatnya membaca doa sebelum dan selepas bangun tidur. Ini adalah sebahagian daripada amalan ibadah dan adab

Admin Islamqu

Doa Tidur & Bangun Tidur – Nabi saw menggalakkan umatnya membaca doa sebelum dan selepas bangun tidur. Ini adalah sebahagian daripada amalan ibadah dan adab disarankan untuk memohon perlindungan kepada Allah SWT.

Sebelum tidur Nabi Muhammad saw dulu melakukan beberapa perkara ini. Bermula dari wuduk, berjabat di atas katil untuk mengatakan doa.

Membaca doa tidur dapat melindungi kita daripada gangguan syaitan dan jin semasa kita sedang tidur.

Bukan itu sahaja, membaca doa sebelum dan selepas tidur juga boleh memberi banyak manfaat untuk kehidupan.

Doa tidur sangat mudah dihafal kerana ia pendek. Oleh itu, anda harus mengamalkan doa ini sebelum tidur dan mendapatkan faedahnya.

Walau bagaimanapun, bagaimana bacaan doa tidur? Dan adakah terdapat amalan lain yang mengikutinya? Untuk menjawab rasa ingin tahu ini, mari kita baca artikel ini hingga akhir!

Amalan Yang Disunatkan Sebelum Tidur

1. Wuduk Sebelum Tidur

Nabi bersabda:

“Jika anda ingin datang ke katil anda, anda harus melakukan wuduk seperti wuduk untuk solat, dan berbaring di sebelah kanan badan anda,”

HR. Bukhari no. 247 dan Muslim no. 2710

Hadis Rasulullah di atas memberi nasihat kepada kita untuk mengambil wuduk sebelum tidur.

Jika kita biasanya wuduk apabila kita mahu bersolat, ternyata wuduk juga merupakan amalan yang disyorkan oleh Nabi sebelum tidur. Mulai sekarang, rakan-rakan boleh membuat wuduk rutin kita sebelum tidur.

2. Solat Witir Sebelum Tidur

Menunaikan solat witir sebelum tidur mempunyai kebaikan yang besar. Kerana solat witir merupakan salah satu solat sunnah yang sering dilakukan oleh Rasulullah SAW.

Para sahabat Abu Hurayrah meriwayatkan sebuah hadis yang menyatakan sunah solat witir, dengan berkata:

Witir adalah hak Allah, sesiapa yang akan, semoga dia melakukannya. Solat witir adalah satu rakaat, dan anda harus menamatkannya dengan satu rakaat.

HR. Bukhari dan Muslim

Hadis ini menegaskan bahawa kebaikan witir sebelum tidur adalah ibadah yang diutamakan dan disyorkan.

3. Membaca Ayat Kerusi

فَذَكَرَ الْحَدِيثَ فَقَالَ إِذَا أَوَيْتَ إِلَى فِرَاشِكَ فَاقْرَأْ آيَةَ الْكُرْسِىِّ لَنْ يَزَالَ عَلَيْكَ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ ، وَلاَ يَقْرَبُكَ شَيْطَانٌ حَتَّى تُصْبِحَ

Sekiranya kamu ingin berbaring di atas katil kamu, bacalah ayat Al-Kursi kerana dengan itu kamu sentiasa dijaga oleh Allah Yang Maha Esa dan Syaitan tidak akan dapat mendekati kamu sehingga pagi.

HR Bukhari

Dengan membaca ayat kerusi, hati kita menjadi tenang dan terjaga.

4. Baca Surah Al-Ikhlas, Al-Falaq, dan An-Naas

Diriwayatkan daripada Aisha Ra. Mengatakan:

كَانَ إِذَا أخَذَ مَضْجَعَهُ نَفَثَ في يَدَيْهِ ، وَقَرَأَ بالمُعَوِّذَاتِ ، ومَسَحَ بِهِمَا جَسَدَهُ . مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ

Sekiranya dia hendak tidur, nabi saw menarik nafas ke tangannya dan membaca al-mua’awwidzat dan menggosoknya di badannya. (HR. Bukhari dan Muslim).

Tidakkah kamu tahu bahawa Nabi Muhammad bersabda di kedua-dua tangan dan menyebut ‘Al-Mu’awwidzaat‘. Dan menggosok mereka dengan kedua-dua badannya, dan dia juga meminta perlindungan dengannya dari apa yang mungkin berlaku kemudian.

Surah Mu’awwidzaat merupakan dua surah terakhir dalam al-Quran iaitu surah Al Falaq dan surah An Naas. Kedua-dua surah ini tergolong dalam kelas Makkiyya, dan mempunyai kedudukan yang tinggi di kalangan surah lain.

Baca : √ Doa Makan & Selepas Makan (Ejaan Jawi & Rumi)

5. Mendarab Dhikr

Sebagaimana hadis yang diriwayatkan daripada Aisha ra bermaksud: “Jika kamu berdua mahu tidur, maka taatlah kepada Allah tiga puluh tiga kali, berdoalah tiga puluh tiga kali, dan bertahmidlah tiga puluh empat, dan ini semua lebih baik bagi kamu berdua daripada seorang hamba” (Hadis Bukhari Nombor 5843).

Rasulullah sentiasa membacakan dhikr sepanjang masa dan mengingati kebesaran Allah SWT. Bahkan sebelum tidur, Nabi bersabda dan memuji Allah SWT. Sekiranya Rasul suka dhikr, maka kita harus sentiasa mencontohi tingkah laku Rasul.

6. Membersihkan katil

Rasulullah sering menasihati umatnya supaya sentiasa menjaga kebersihan dalam pelbagai aspek kehidupan.

Begitu juga, semasa tidur, Nabi menasihatkan umatnya supaya menjaga kebersihan katil. Jika disesuaikan dengan syarat-syarat perbincangan ini, kita mesti membersihkan kawasan katil kita untuk memastikan ia bersih. Jom, membiasakan diri untuk menjaga kebersihan sebelum kita tidur.

7. Membaca Doa Tidur

Nabi mengajar doa pendek yang penuh makna, kita sering mendengar dan membacanya sebelum tidur.

Lafaz Doa Tidur Jawi

بِسْمِكَ اللّٰهُمَّ اَحْيَا وَاَمُوْتُ

Lafaz Doa Tidur Rumi

“Bismikallohumma ahya wa amuutu”

Maksud Doa Tidur

Dengan menyebut nama-Mu ya Allah, aku hidup dan aku mati

Sebagai umat Islam, kita percaya bahawa tidur adalah rahmat daripada Allah dan bangun tidur juga rahmad daripada Allah.

Seperti semua berkat, kita harus bersyukur dengan ibadah, bukan dengan menyalahgunakan mereka. Jangan terlalu tidur sehingga ponteng solat dan mengabaikan tanggungjawab kita.

Baca : √ Doa Agar Dipermudahkan Urusan (Jawi & Rumi)

Amalan Yang Disunatkan Selepas Tidur

1. Duduk dan menguasap muka anda

Rasul saw sentiasa menggosok mukanya dengan kedua-dua tangan selepas bangun. Ini dinyatakan dalam hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Dari Ibn Abbas, dia berkata: ‘Saya bermalam di rumah makcik saya, Maimunah, … kemudian Nabi bangun, dan menggosok mukanya dengan tangannya. Selepas itu, beliau membaca sepuluh ayat terakhir surah Ali-Imran.”

2. Membaca Doa Bangun Tidur

Selepas bangun tidur, umat Islam digalakkan untuk berdoa. Ini dinyatakan dalam Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Doa Bangun Tidur Jawi

اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِىْ اَحْيَانَا بَعْدَمَآ اَمَاتَنَا وَاِلَيْهِ النُّشُوْرُ

Doa Bangun Tidur Rumi

Alhamdu lillahil ladzii ahyaanaa ba’da maa amaa tanaa wa ilahin nusyuuru

Maksud Doa Bangun Tidur

Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami sesudah kami mati (membangunkan dari tidur) dan hanya kepada-Nya kami dikembalikan

3. Shivak dan basuh tangan anda tiga kali

Selepas bangun tidur dan keluar dari katil, umat Islam perlu menyeleweng dan mencuci tangan. Ia dinyatakan dalam Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim

“Nabi saw apabila dia bangun pada waktu malam membersihkan mulutnya dengan siwak.”

Selain itu, sebuah lagi hadis juga menyebut membasuh tangan sebanyak 3 kali selepas bangun tidur.

“Apabila kamu bangun, biarkan dia tidak mencelupkan tangannya ke dalam bekas, sehingga dia membasuhnya 3 kali, kerana dia tidak tahu di mana tangannya semalam.” (HR. Bukhari dan Muslim)

4. Berwudhu

Akhir

Demikian penjelasan bacaan doa tidur yang boleh dibaca sebelum tidur dan apabila bangun. Daripada penjelasan di atas, diketahui bahawa membaca doa ini dapat memberikan banyak hikmah bagi umat Islam, salah satunya ialah meningkatkan iman.

Agar iman menjadi lebih kuat, umat Islam juga digalakkan untuk melakukan sunnah sebelum tidur yang telah diajar oleh Rasulullah SAW.

Mari kita amalkan doa sebelum tidur untuk melindungi diri kita daripada segala gangguan syaitan semasa tidur sehingga terjaga.

Originally posted 2024-06-01 04:05:05.

Tag

Jawatan Berkaitan

Leave a Comment