√ Doa Agar Dapat Membayar Hutang (Jawi & Rumi)

Doa Agar Dapat Membayar Hutang – Tidak dapat dinafikan bahawa hampir semua orang pasti dapat berhutang kepada orang lain, atau berhutang dengan orang lain. Penghutang

Admin Islamqu

Doa Agar Dapat Membayar Hutang – Tidak dapat dinafikan bahawa hampir semua orang pasti dapat berhutang kepada orang lain, atau berhutang dengan orang lain. Penghutang adalah sebahagian daripada kehidupan manusia yang tidak dapat dipisahkan.

Hutang dibenarkan dalam Islam, tetapi mesti ada niat untuk membayarnya pada masa akan datang. Hutang adalah kewajipan yang mesti dibayar.

Seorang Muslim yang baik pasti akan berusaha untuk membayar hutangnya. Selain bekerja, ada doa yang boleh dibacakan untuk kelancaran perniagaan untuk membayar hutang.

Doa Agar Dapat Membayar Hutang

Bagi mereka yang mempunyai hutang segera membayar hutang mereka, kerana bagi mereka yang berlengah-lengah untuk membayar utang apabila dia mampu, maka itu adalah kezaliman.

Nabi bersabda:

مَطْلُ الْغَنِىِّ ظُلْمٌ ، فَإِذَا أُتْبِعَ أَحَدُكُمْ عَلَى مَلِىٍّ فَلْيَتْبَعْ

“Menangguhkan hutang mereka yang mampu adalah kezaliman. Dan jika ada di antara kamu yang dibayar oleh mereka yang mampu secara ansuran, terimalah perkara seperti itu. (HR. Bukhari dan Muslim).

Jika kita berhutang dengan niat yang betul untuk membayarnya, dan kita juga cuba membayarnya atau membayarnya secara ansuran mengikut perjanjian, maka Allah akan memberi kita rezeki untuk membayarnya. Semak doa bebas hutang atau doa pembayaran hutang berikut.

Doa Agar Dapat Membayar Hutang Jawi

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ

Doa Agar Dapat Membayar Hutang Rumi

“Allahumma inni audzu bika minal Hammi wal hazan, wa audzu bika minal ‘ajzi wal kasal, wa audzu bika minal jubni wal bukhl, wa audzu bika min ghalabatid dain wa qahrir rijal.”

Maksud Doa Agar Dapat Membayar Hutang

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kebingungan dan kesedihan. Aku berlindung kepada-Mu dari kelemahan dan kemalasan. Aku berlindung kepada-Mu dari sifat pengecut dan kikir. Aku berlindung kepada-Mu dari lilitan utang dan kesewenang-wenangan manusia.”

Dan, jika kita mati sebelum hutang itu dibayar, maka hutang kita masih terhutang yang akan menjadi kuasa Nabi yang akan dikumpulkan kemudian pada akhirat.

Nabi bersabda:

“Sesiapa dari rakyat saya mengambil hutang, dan dia telah membayarnya dengan bersungguh-sungguh, dan kemudian mati sebelum membayarnya, maka saya adalah penjaganya.” (HR. Bukhari dan Muslim).

Baca : √ 7 Punca Doa Tidak Terkabul Allah SWT

Ganjaran untuk Menyediakan Hutang atau Pinjaman

Nabi selalu menyarankan agar kita membantu saudara-saudara kita yang memerlukan dan berada dalam penderitaan dan kesengsaraan hidup.

Sekiranya kita tidak mampu memberi mereka dengan bebas, maka kita harus bersedia berhutang kepada mereka.

Memberi pinjaman atau hutang kepada sesama Islam, akan mendapat ganjaran yang besar.

Nabi bersabda:

مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا ، نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَمَنْ يَسَّرَ عَلَى مُعْسِرٍ ، يَسَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ، وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا ، سَتَرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ

Maksud:

Sesiapa yang menghilangkan kesusahan orang beriman daripada masalah dunia, Allah akan mengeluarkan kesusahannya daripada masalah hari kiamat. Sesiapa yang memudahkan orang miskin, Allah akan memudahkannya pada hari kiamat.” (HR. Ahmad, Muslim, Abu Dawud).

Sebaliknya, Nabi sentiasa mengingatkan kita supaya tidak bahagia dalam hutang. Kerana, ia berhutang tanggungjawabnya, baik di dunia mahupun di akhirat.

Apabila di dunia sahaja, orang yang berhutang telah pening dengan hutang yang mereka tanggung, mereka sentiasa dikejar oleh masa dan tempo pembayaran.

Nasib baik jika orang yang terhutang sanggup sedikit bijak untuk memberi kelegaan atau kelonggaran untuk masa. Jika tidak, orang yang berhutang mungkin masuk penjara kerana hutang itu. Bagi kehidupan akhirat, beban hutang lebih berat.

Ia disebut dalam hadis Nabi Muhammad SAW:

“Demi jiwaku yang ada di tangan-Nya, jika seorang lelaki dibunuh di jalan Allah, maka dia dibawa kembali hidup, kemudian dibunuh lagi, kemudian dihidupkan semula dan dibunuh lagi, sedangkan dia mempunyai hutang, pasti dia tidak akan pergi ke syurga sehingga hutangnya dibayar.”

HR. Nasa’i

Jika kita terpaksa berhutang, maka kita harus segera membayarnya apabila kita mampu, supaya tidak terus menjadi beban. Menangguhkan pembayaran hutang apabila anda mampu adalah haram dan dosa besar.

Originally posted 2024-05-30 03:13:15.

Tag

Jawatan Berkaitan

Leave a Comment