√ Petua Dan Doa Menghindari Mimpi Buruk (Jawi & Rumi)

Doa Menghindari Mimpi Buruk – Setiap manusia pasti mengalami mimpi. Ada kalanya anda bermimpi tentang sesuatu yang tidak jelas, ada kalanya anda bermimpi dengan baik

Admin Islamqu

Doa Menghindari Mimpi Buruk – Setiap manusia pasti mengalami mimpi. Ada kalanya anda bermimpi tentang sesuatu yang tidak jelas, ada kalanya anda bermimpi dengan baik dan ada kalanya anda mengalami mimpi buruk.

Jadi apa yang perlu dilakukan oleh seorang Muslim apabila mengalami mimpi buruk? Abu Bakr Ahmad bin Muhammad bin Ishaq Ad-Dainuri yang dikenali sebagai Ibn Sunni, salah seorang ulama hadis menjelaskan doa yang boleh dibaca apabila terjaga daripada mimpi buruk.

Tetapi sebelum masuk ke dalam doa mimpi buruk, berikut adalah beberapa perkara yang berkaitan dengan mimpi buruk.

Apakah mimpi buruk?

Mimpi buruk adalah perasaan yang tidak selesa atau menakutkan yang berlaku semasa seseorang sedang tidur. Punca sebenar mimpi buruk tidak jelas, tetapi terdapat banyak faktor yang boleh meningkatkan risiko.

Ini termasuk tabiat dan gaya hidup yang tidak sihat, kepada keadaan perubatan tertentu.

Pada asasnya, impian yang tidak menyenangkan yang biasa diiktiraf oleh orang ramai adalah “mimpi buruk”. Ini adalah keadaan yang menimbulkan rasa tidak selesa ketika seseorang bangun dari tidurnya.

Seseorang yang mengalami keadaan ini mungkin melihat, mendengar, atau merasakan perkara-perkara yang menakutkan dan mengerikan semasa tidur supaya tidurnya menjadi tidak selesa.

Punca Mimpi Buruk

Malangnya, tiada siapa yang tahu pasti punca mimpi buruk.

Walau bagaimanapun, terdapat kemungkinan penyebab impian yang tidak menyenangkan yang berkaitan dengan perkara-perkara seperti genetik, psikologi, keabnormalan fizikal, gangguan dalam proses pertumbuhan dan perkembangan, dan gangguan sistem saraf pusat.

Walaupun puncanya belum jelas, terdapat beberapa syarat yang boleh mencetuskan kemunculan mimpi yang tidak menyenangkan, iaitu:

1. Tekanan dan kebimbangan

Tekanan dan kebimbangan boleh menjadi punca seseorang mengalami keadaan ini.

Sebagai contoh, kerana kerja atau aktiviti di sekolah, kesedihan yang mendalam, atau ketakutan jika seseorang meninggalkannya.

2. Trauma

Peristiwa traumatik yang telah berlaku, seperti buli, dan penderaan fizikal atau seksual, boleh menyebabkan gangguan yang dipanggil gangguan tekanan selepas trauma.

Keadaan ini boleh menyebabkan impian yang tidak menyenangkan.

3. Gangguan tidur

Apnea tidur adalah salah satu masalah tidur yang paling biasa menyebabkan mimpi yang tidak menyenangkan.

4. Kesan sampingan dadah

Mengambil ubat-ubatan tertentu boleh menyebabkan kesan sampingan dalam bentuk mimpi yang tidak menyenangkan dan gangguan tidur.

Sebagai contoh, ubat-ubatan yang menjejaskan neurotransmitter di otak, seperti antidepresan.

5. Tabiat buruk sebelum tidur

Kebiasaan snek, membaca buku, atau menonton filem seram sebelum tidur boleh membawa kepada impian yang tidak menyenangkan.

Jadi, lebih baik menghentikan tabiat ini jika anda memilikinya.

Baca : √ Doa Agar Selamat Dari Kemalangan Jawi & Rumi

Doa Menghindari Mimpi Buruk

Bagi mereka yang terkejut dan terjaga dari tidur kerana mimpi buruk, Rasulullah saw mengajar doa berikut:

Doa Menghindari Mimpi Buruk Jawi

هُوَ اللهُ ، اَللهُ رَبِّيْ لَا شَرِيْكَ لَهُ. أَعُوْذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ غَضَبِهِ وَمِنْ شَرِّ عِبَادِهِ وَمِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِيْنِ وَأَنْ يَحْضُرُوْنِ

Doa Menghindari Mimpi Buruk Rumi

Huwallâhu, allâhu rabbî, lâ syarîka lahû. A‘ûdzu bikalimâtillâhit tâmmati min ghadhabihi wa min syarri ibâdihi wamin hamazâtis syayâtîni wa an yahdhurûni.

Penterjemahan  Doa Menghindari Mimpi Buruk

Dialah allah, allah tuhanku. tiada sekutu bagi-nya. aku berlindung dengan kalimah allah yang sempurna dari murka-nya, kejahatan para hamba-nya, dan godaan syaitan. aku pun berlindung kepada-nya daripada kepungan syaitan itu.

Perkara untuk Mengelakkan Mimpi Buruk

Setelah mengetahui bacaan doa ketika mengalami mimpi buruk, ada baiknya memahami perkara-perkara yang mesti dipertimbangkan untuk mengelakkan mimpi buruk. Penjelasan boleh difahami seperti berikut.

  1. Ambil wuduk sebelum tidur.
  2. Membuka dan menutup kedua-dua tangan.
  3. Seterusnya, bacalah surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Nas. Kemudian ditiup dan kemudian disapu dari kepala dan muka dilakukan tiga kali.
  4. Kemudian baca ayat kerusi.
  5. Baca dhikr Subhanallah (33x), Alhamdulilah (33x) dan Allahuakbar (34x).
  6. Baca ayat 285-286 surah Al-Baqarah.
  7. Letakkan tangan kanan anda di bawah pipi kanan anda dan letakkan badan anda secara serong menghadap ke arah kiblat.
  8. Dan akhirnya, baca doa yang disebutkan di atas untuk mengelakkan mimpi buruk.

Semoga kita mengelakkan mimpi buruk yang membuat kita bangun di tengah malam. Dan apabila itu berlaku, kita boleh mengamalkan doa di atas.

Originally posted 2024-05-22 02:03:00.

Tag

Jawatan Berkaitan

Leave a Comment