Doa Qunut Witir Ramadhan (Jawi & Rumi)

Mengenai anjuran beberapa individu tentang membaca qunut witir setelah pertengahan bulan Ramadhan, kami membahas waktu yang sesuai untuk amalan ini. Adakah disarankan sepanjang tahun atau

Istinganah

Mengenai anjuran beberapa individu tentang membaca qunut witir setelah pertengahan bulan Ramadhan, kami membahas waktu yang sesuai untuk amalan ini.

Adakah disarankan sepanjang tahun atau khususnya selepas pertengahan Ramadhan?

Berkaitan dengan isu qunut witir, terdapat beberapa pandangan dari kalangan ulama-ulama.

1. Pertama, qunut dianggap makruh

Qunut witir dalam solat merupakan perkara yang dianggap makruh menurut pandangan ulama Malikiyah.

Hujah mereka adalah kerana tidak terdapat sunnah atau petunjuk yang jelas dalam perkara ini.

Qunut, menurut pandangan ini, hanya disyariatkan semasa melaksanakan solat Subuh ketika terdapat bala atau musibah (nawazil).

2. Kedua, dilakukan pada separuh terakhir bulan Ramadhan

Qunut witir disyorkan dilakukan pada separuh terakhir bulan Ramadhan. Pendapat ini menjadi pandangan masyhur dalam madzhab Syafi’i, dengan beberapa kata-kata dari Imam Ahmad yang merujuk kepadanya.

Apabila ditanya oleh Abu Daud, “Adakah qunut itu boleh dilakukan sepanjang masa?” Imam Ahmad menjawab, “Jika kamu mahu.” Namun, ketika ditanya lagi, “Apakah pilihan pendapatmu?” Imam Ahmad menjelaskan, “Saya sendiri tidak berqunut kecuali selepas pertengahan Ramadhan. Namun, jika saya menjadi makmum di belakang imam yang berqunut, maka saya akan mengikutinya.” (Masail Ahmad li Abi Daud, 66).

Mereka merujuk kepada hadis Ibnu ‘Umar yang diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah dengan sanad yang sahih (Al Mushannaf, 2: 98).

3. Tiga, qunut witir pada bulan Ramadhan sahaja

Disyorkan untuk melaksanakan qunut witir pada bulan Ramadhan sahaja dan bukan pada bulan-bulan yang lain.

Pendapat ini merupakan pandangan yang diterima oleh ulama dari mazhab Malikiyah dan Syafi’iyyah.

4. Empat, qunut witir setiap malam sepanjang tahun

Sunat membaca qunut witir setiap malam sepanjang tahun, adalah pandangan yang dipegang oleh Ibnu Mas’ud dan Ibrahim An Nakho’i.

Pendapat ini juga diterima oleh mazhab Hanafi serta merupakan salah satu pandangan dalam mazhab Syafi’iyyah.

Baca Pula : Doa Selepas Solat Witir (Jawi & Rumi)

Bacaan Doa Qunut Witir Ramadhan

Doa Qunut Witir Ramadhan Jawi

اللَّهُمَّ اهْدِنِى فِيمَنْ هَدَيْتَ وَعَافِنِى فِيمَنْ عَافَيْتَ وَتَوَلَّنِى فِيمَنْ تَوَلَّيْتَ وَبَارِكْ لِى فِيمَا أَعْطَيْتَ وَقِنِى شَرَّ مَا قَضَيْتَ فَإِنَّكَ تَقْضِى وَلاَ يُقْضَى عَلَيْكَ وَإِنَّهُ لاَ يَذِلُّ مَنْ وَالَيْتَ تَبَارَكْتَ رَبَّنَا وَتَعَالَيْتَ

Doa Qunut Witir Ramadhan Rumi

Allahummahdiini fiiman hadait, wa’aafini fiiman ‘afait, watawallanii fiiman tawallait, wabaarik lii fiima a’thait, waqinii syarrama qadlait, fainnaka taqdhi walaa yuqdho ‘alaik, wainnahu laa yadzillu man waalait, tabaarakta rabbana wata’aalait.

Terjemahan Makna Doa Qunut Witir Ramadhan

“Ya Allah, tunjukkanlah aku di antara orang-orang yang Engkau tunjukkan petunjuk, selamatkanlah aku di antara orang-orang yang Engkau selamatkan, jaga dan aturlah hidupku di antara orang-orang yang Engkau jaga, berkahilah untukku dengan pemberian yang Engkau anugerahkan, peliharalah aku dari keburukan yang Engkau tetapkan. Sesungguhnya Engkau yang menentukan takdir tanpa ada yang menentukan bagi-Mu. Tidak akan terhina orang yang Engkau jaga dan Engkau tolong. Engkau Maha Suci dan Maha Tinggi.”

Originally posted 2024-03-16 01:30:00.

Tag

Jawatan Berkaitan

Leave a Comment