Doa Akhir / Penutup Ramadhan (Jawi & Rumi)

Membaca doa akhir Ramadhan adalah sunnah Rasulullah pada penghujung bulan suci ini. Beliau Rasulullah shallallahu ‘alaihi wassaalam menganjurkan bacaan doa khusus untuk momen ini, mengakui

Istinganah

Membaca doa akhir Ramadhan adalah sunnah Rasulullah pada penghujung bulan suci ini.

Beliau Rasulullah shallallahu ‘alaihi wassaalam menganjurkan bacaan doa khusus untuk momen ini, mengakui keutamaan dan keistimewaan hari-hari terakhir Ramadhan.

Doa disarankan kerana hujung bulan ini dianggap sebagai waktu mustajab untuk menunaikan solat kepada Allah Subhanahu wata’ala.

Mari kita lihat bacaan doa akhir Ramadan yang disarankan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassaalam, memahami kebaikan hari terakhir Ramadan yang mempunyai nilai tersendiri berbanding awal dan pertengahan bulan mulia ini.

Doa Penutup Puasa Ramadhan

Bacaan doa akhir Ramadhan yang disampaikan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Jabir bin Abdillah RA dari Muhammad al-Mustafa.

Doa Penutup Puasa Ramadhan Jawi

أَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ، فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِيْ مَرْحُوْمًا وَ لاَ تَجْعَلْنِيْ مَحْرُوْمًا

Doa Penutup Puasa Ramadhan Rumi

‘Allahumma laa taj’alhu akhiral ‘ahdi min shiyamana iyyah, fain ja’altahu faj’alnii marhuuman wa laa taj’alnii mahruuma.’

Terjemahan Makna Doa Penutup Puasa Ramadhan

“Ya Allah, semoga puasa ini bukan yang terakhir dalam hidup saya. Sekiranya Anda menetapkan sebaliknya, maka buat puasa saya cepat yang membawa rahmat, bukan hanya kekosongan

Kualiti hadis ini memang bermasalah, kerana ada yang mengatakan redaction / riwayat hadis ini tidak terdapat dalam kesusasteraan buku hadis Sunni.

Tetapi walaupun hadis ini sangat lemah misalnya, redaction doa ini masih boleh digunakan, kerana tidak ada yang salah dengan makna doa.

Islam membenarkan pembacaan doa selagi mengandungi kebaikan dan doa tidak terhad kepada mana-mana penyunting tertentu.

Oleh kerana akhir Ramadan disarankan untuk membaca lebih banyak doa dan dhikr, kita boleh membaca doa di atas pada malam Hari Raya Aidilfitri.

Semoga informasi ini memberikan manfaat yang besar, sahabat!

Originally posted 2024-03-11 02:31:13.

Tag

Jawatan Berkaitan

Leave a Comment